Weer
9.2 °
19 januari, 2018

Klassiek leeft: voordeeltarief voor leerlingen MAAK

Wist je dat je als leerling van MAAK je kaarten voor Klassiek Leeft Vurig aan het voordeeltarief van € 12 kan aankopen in het secretariaat? Voor het 2de seizoen op rij is Marcel Ponseele, één van de beste barokhoboïsten ter wereld, aangezocht als curator van het festival. Het concept is ongewijzigd. De schitterende locatie, de Sint-Vincentiuskerk in Ramskapelle, blijft en enthousiaste musici brengen aanstekelijke muziek die soms knettert en spettert maar die vooral veel warmte geeft. Er vinden dit jaar opnieuw 4 concerten plaats op 3, 10, 17 en 24 februari 2018. Dat van 17 februari – met Raymond van het Groenewoud – is ondertussen uitverkocht. Een overzicht van de overige concerten!

 

Zaterdag 3 februari om 20 uur
Il Gardellino: Blokfluit versus traverso

Einde 17de eeuw ontstaat de barokke vorm van de meeste blaasinstrumenten. In het begin kent de blokfluit een immens succes. Tientallen componisten schrijven briljante bladzijden voor dit instrument. Ondertussen verovert de traverso met zijn donkere, meer intieme klankkleuren de gevoelige harten in de salons. Waar de blokfluit symbool is van vreugde en levensenergie, wordt de traverso in opera’s ingezet om liefdesverdriet uit te drukken. Bij de cantates van Bach illustreert de traverso de meest spirituele momenten.

Meer en meer virtuoze fluitisten verleggen de grenzen van de traverso en vanaf de jaren 1730 wordt het een populair instrument bij de aristocratie. Deze nieuwe mode verdringt de blokfluit naar het tweede plan. Terecht?

Ruth Van Killegem en Jan De Winne verdedigen elk hun instrument. Uiteindelijk triomfeert de Muziek.

 

Zaterdag 10 februari om 20 uur
Valentijn

De liefde staat deze avond centraal! Met drie voorstellingen veroveren we jullie harten met liefdesliederen van door de eeuwen heen.

Griet De Geyter & Wim Maeseele
Net zoals vandaag waren liefdesliederen in de renaissanceperiode zeer populair, al zong men in die tijd vooral over de hoofse liefde.

Sopraan Griet De Geyter en luitist Wim Maeseele gingen voor dit concert op zoek in de oude muziek naar de allermooiste love songs. Uiteindelijk kwamen ze o.a. terecht bij de liederen van John Dowland en tijdgenoten. Met zoetgevooisde melismen, passionele liefdesverklaringen en treurige liefdesverdriet lamenten voert dit duo je een paar eeuwen terug de tijd in.

Kris De Smet & Wouter Deconinck
In 2014, na het allerlaatste concert van De Nieuwe Snaar in het Sportpaleis, nam Kris De Smet voorlopig afscheid van het podiumleven. Drie jaar later doet een gesprek met Marcel Ponseele hem goesting krijgen om de podiumtrap terug te bestijgen…

Samen met Wouter Deconinck (begenadigd klavecinist en organist, oprichter van het Hildebrandt Consort en notoir Bach specialist) doet hij een greep uit het snaarrepertoire om een aantal liedjes in een verrassend jasje te steken en opnieuw uit te voeren. Liefdesliedjes in het snaaruniversum? Jawel, ze bestaan wel degelijk, weliswaar met een hoek af of met een scherp dan wel rafelig randje.

Broken Heart Trio
Het Broken Heart Trio brengt muziek die brandt van verlangen naar de onbereikbare liefde. Met zeemzoete melodieën, overgoten met close harmony en een vleugje humor, laten ze u wegdromen bij liedjes over galante mannen en platonische liefdes.

 

Zaterdag 24 februari om 20 uur
Marcel Ponseele: De Gran Partita KV361 van W.A. Mozart

Dit meesterwerk voor hobo’s, klarinetten, bassethoorns, fagotten, natuurhoorns en contrabas wordt u gebracht door de crème de la crème van historische blazers onder leiding van Marcel Ponseele. Zij brengen bovendien een nieuw werk ten gehore, speciaal voor hen geschreven door de bekroonde Vlaamse componist Piet Swerts.

Marcel Ponseele was de allereerste musicus die in de jeugdjaren van Piet Swerts zijn compositie Cappriccio voor hobo en orgelpositief creëerde. Hoewel het werk van deze avond een hele nieuwe creatie is, gaat Swerts toch in dialoog met de Gran Partitia door de manier waarop Mozart zijn motieven schreef en hanteerde te herbekijken en zelf te verwerken.

foto: Al Dellafaille